Ankara Devlet Tiyatrosu 70. Yıl ve 'Lüküs Hayat'


Annem Güneş Sezai Akmen anısına……


ANKARA DEVLET TİYATROSU 70.YIL VE ’ LÜKÜS HAYAT’

Cumhuriyetin ilanıyla hız kazanan batılılaşma hareketi,teknoloji,alafranga yaşam biçiminin en üst değerlere ulaştığı yeni tanımın getirdiği sınıf oluşumu, müzik, dans, şarkı ,operet kökenli yapının da yine müzikal tanımla yakınlaşması ve nihayet yıllar sonra…. ‘Lüküs Hayat’ Başkent Ankara da ilk kez Murat Atak rejisiyle Devlet Tiyatrosu çatısında seyircisiyle görkemli şekilde 2019-2020 tiyatro sezonunda buluşması bizlere yeni bir başlangıcı müjdelemiştir..

EKREM REŞİT REY ,CEMAL REŞİT REY VE LÜKSÜ HAYAT!

1933 öncesi aslında Meşrutiyetle başlayan Müzikli Oyun yapısı Ekrem Reşit Rey’in yazdığı ,Cemal Reşit Rey’in müziklerini bestelediği efsane çalışma olarak bilinen ‘Lüküs Hayat’ en yalın haliyle üstte belirtilen tarihte sahnelenmiş,1985 yılında yeniden Haldun Dormen rejisiyle güncellenme yaşayarak İstanbul Şehir Tiyatroları sahnesinde yerini günümüze kadar muhafaza etmeyi başarmış,Türk Tiyatrosunun klasiği olarak biçimsel güncellemelere ihtiyaç duyulsa da özde bu zamanların renk armonisine cevap verecek şekilde tazeliğini! korumuştur.

Uzun yıllar İstanbul’da Zihni Göktay ve Suna Pekuysal vb ustaların kimliği ile başarısı paralel giden oyun, yine zihnimize kazınmış imzaların dışında oynanması ve hele,hele Darülbedayinin dışına çıkması hiç düşünülmemiştir.

BAŞKENT ANKARA ‘DAN VERİLEN 150 KİŞİLİK MUHTEŞEM SELAM…

Geleneksel Türk Tiyatrosunun tüm ögelerinin doğru olarak kullanıldığı Başkent Ankara çalışmasında Lüküs Hayat Müzikali; Oyuncu,sahne tasarımını oluşturan teknik ekip, müzik,orkestra,koreograf,dansçı ve diğer çalışanlariyle birlikte başarının sahipleri,Ankara seyircisinin alkışlarını, hem de bitmek bilmeyen alkışlarını alarak başarıyla Ankara Devlet Tiyatrosu Sahnelerinden sanatsal selamlarına yine ustalıklarını da katarak İstanbul’lu dostlarına göndermeyi bu tiyatro sezonunda başarmışlardır.

Lüksü Hayat Müzikali öncelikle eskimeyen para, gösteriş, özenti ve batılılaşmanın doğru yorumlanmadığı toplumumuzdaki serüveninin her dönemde tazeliğini koruması, komiğini durum üzerinden öncelikle ele alınarak, Cumhuriyet’in ilk yıllarına özgü gibi görülen değişimin sancılı sürecinin kesintilerle bile olsa toplumumuzda devamlılığının hissedilmesi şarkının, dansın illizyonu içinde güncelliğini seksenaltı (86)yıl öncesine benzerliğiyle bugün yeniden yüzleştirmiştir.

LÜKÜS HAYAT VE REJİSÖR MURAT ATAK

Türk Tiyatrosunun ilk ve en önemli müzikal anlamında eserlerinden olan Lüküs Hayat yine Türk Tiyatrosuna ait eserleri doğru yorumladığına , yaptığı reji çalışmalarıyla bizlere gösteren,inandıran rejisör Murat Atak buluşmasını gerçekten Ankara başarısının temeli olarak yorumluyorum. Atak rejisörlük çizgisinde yaptığı çalışmalarına Lüküs Hayat ile Devlet Tiyatrolarının 70.yılına da arkadaşlarıyla birlikte kalıcı armağanını şölen atmosferi biçiminde sunmuştur.

Geleneksel Tiyatronun bütünseli içinde tüm ögeleri sahne üzerine taşımayı başarırken,yabancılaşmanın figüratif ögeleri olarak gençleri farklı bir konum da taşıyarak müzikalin sahne üzerinde cezbedici renk çümbüşü içinde kaybolmaları yerine kalıcılıklarının vurgusunu aynı akış içinde sonuca kadar tadımlık adımlarla götürmesi buna sinemografik ve tanıdık özellik katmasıyla gerçekten beğenimize katkıda bulunmuştur. Dekor,kostüm,müzik,dans ve kısaca müzikal oyunculuğun abartısal yapısının sahnede yorumsal anlamda parçalarının bütünü içinde doğru yerde birleştirme çaba ve başarısı da oyuncuların , oyunun düşmeyen enerjisinde Atak tarzı olarak algılanmıştır.

Devlet Tiyatrosunda onca müzikale yurt dışı meslektaşlarını kıskandıracak başarılarla imza atan ustalarının, Murat Atak bir kez daha emeklerini boşa çıkarmadığını bu özenli çalışmasıyla hissettirmiştir.

TOPLUM VE LÜKÜS HAYAT YORGUNLUĞU

Toplumun yaşadığı değişimin , iki farklı kültür yapısında ortaya çıkaran ve insan yapısının bıçak sırtı benzeri durumlarının anlatıldığı bu müzikalde; Yaşamlarını sürdürebilmek için Rıza ve Fıstık’ın yaptıkları küçük hırsızlıkların, ilk kez zengin bir eve girmekle başlayan ve kendilerini şaşırtan ortamda hiç alışık olmadıkları ama aslında özendikleri alafranga düzenin işareti olan kıyafet balosunun tam ortasında kendilerini bulmaları ve halktan olan , olmayan insanlarla uzlaşılmaz komik durumlar yaşamaları ,özellikle müzik ve dansın iyileştiriciliğinde yaşamın aslında tüm acımasızlığıyla çelişkiler, farklılıklar üzerine ortaya çıkışı müzikalde açıkça vurgulanmıştır.

İstanbul çalışmasında Lüküs Hayat sempatisinin ustalara ve yıllara dayalı çalışmasının klasikleşen yapısının ardından, Ankara’nın disiplinli sanat çalışmalarının birikimi olarak bu müzikal Devlet Tiyatrosu’nun 70.yılda attığı mükemmel imza ile müzikal’in yorgunluğunu gidermiş ve yeniden taçlandırmıştır.

OYUNCULAR VE TÜM EMEĞİ GEÇENLERE NOTLAR…

Rıza (Levent Çelmen) ışıklar sahneye verildiği andan, ışıklar yine sahneden alınıncaya kadar seyircisinin ilgisini üzerine alarak oyunculuk performansının her katmanında taşıdığı yükün farkında olan ve parlattığı her anın hakkını özenle vermiş, danslara,şarkılara katılımıyla beden dilini de mükemmel performansıyla destekleyen tecrübeli oyuncunun aynı zamanda tüm sahne dinamiğine getirdiği enerji hak ettiği ustalık’a bağlanmıştır.

Zeynep(Rengin Samurçay)oyunculuk performansını bulunduğu sınıfın tüm özelliklerini dilde, bedensel anlatım ve kullanımında da başarıyla özden gelen avantajı biçimde destekleyerek durum komiğini yaratma çabasında sade ama güçlü duruş, başarısıyla alkışlarımızı almıştır.

Şevket (Can Öztopçu) beden diline ilişkin sahip olduğu güçlü! görünüşü kadar beden dilini sahnede kullanma başarısı,diksiyon ve ses renginde sahip olduğu akıcı sahne dili ile özellikle oyuncu olarak komiği çıkarmada türün gereklerini ötelemeden doğru ip uçlarını kullanarak müzikalde de oyunculuk performansını üst sınırlara taşımayı başarmıştır.

Fıstık(Mehmet Ali Toklu),Belkıs(AlevBuharalı),Ruhi(ŞahapSayılgan),Atıfet (Pelin Dikmenoğlu), Şadiye(Berrin Demir),Memiş(Serkan Ekşioğlu),Lütfiye(Süheylan Gürkan)İrfan(Akın Erozan),Nüveyre(Buket İnger),Veysi(Çağrı Turan),Nesrin(Özge Mirzalı),Rıza(Engin Özsayın),Kibar(Bülent Çiftçi),Altıdiş(Gönül Orbey),Balatlı(Ayşe Akınsal),Tosun(Bahadır Karasu) Lüküs Hayat Müzikali’nin başarılı olmasın da birbirine çok yakın performanslarıyla oyuna tüm üstte ismi yazılı oyuncular güç vermişlerdir.

Aytuğ Ülgen,Melahat İsmayılova,Ömür Uyanık ile koro ve orkestrada yer alan sanatçıların emekleri gönül alkışlarımızla ayrıca ödüllendirilmiştir.
Dekor Tasarımında (Sertel Çetiner)müzikale özgü gösterişli balo sahneleri,köşk vb mekanları ve değişimlerini döner sahne üzerinden çözümleyerek zamanda da tasarrufa gitmiştir.

Kostüm Tasarımında (İnci Kangal Özgür )dönemi doğru biçim ,renk, ayrıntı ve aksesuarda olduğu kadar türde de başarılı sentezisiyle müzikale katkı sağlamıştır.
Işık Tasarımında (Zeynel Işık)müzikalin yapısına uygun ışığın parlaklığında her mekanın özüne,her müziğin tınısına ,dansın biçimine ve her sahnenin kaderini destekleyen çalışmasıyla yine ışığın ustası olduğunu sessizce yaptığı vedasında bize yeniden anlatmıştır.

Yardımcı Yönetmen Ayşe Atak’ın güzel enerjisini yansıttığı müzikal’e verdiği destek için de bir kez daha şahsında tüm çalışma arkadaşlarına tekrar teşekkürümü paylaşmak isterim. Kutlu olsun yetmişinci (70)yıl…….

FÜSUN AKMEN BALKAYA

Cüneyt Gökçer Sahne / Çay Yolu -ANK

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski