Kocasını Pişiren Kadın (Füsun Akmen Balkaya)


Annem Güneş Sezai Akmen anısına…
 

KOCASINI PİŞİREN KADIN
( The Woman Who Cooked Her Husband)

YAZAR VE OYUN
Debbie Isitt gibi çağdaş yazarın kaleminden çıkan bu oyunu Yasemin Erbulun çevirmiştir. Yazarın oyuncu , yönetmen deneyimlerini Kocasını Pişiren Kadın adlı oyununda en iyi şekilde değerlendirdiği ve traji- komik etiketini üzerinde taşıyan ,sahnelenme açısından çokça kelimesine hakkını vermiş oyunlardan biri olarak , seyircisine keyif vererek türün yine sırt sırta özelliklerini bir araya getirmekten yazar bu oyununda da çekinmemiştir.

Oyun olağan ev ve evlilik hallerinin sıra dışı yaklaşımlarla yazar tarafından kaleme alınması ile kadın erkek ilişkilerinin eğlenceli ama kadın figürünü yaralamaktan çekinen tamamen toplumsal sıkıntıları ve ilişkileri sorgulayan feminist yaklaşımı kafamıza vurmamış gibi dokundura,dokundura anlatım ve sahne olanaklarının desteğiyle ifade etmekten çekinmemiştir.


KOCASINI PİŞİREN KADIN ve OYUNCULAR
Kenneth,Hillary ve Laura arasında geçen ve öznesi aldatmaö olan evliliğin özensizlik ile nefretin yemek motifiyle birlikte getirebileceği yaşam akışında, kadın susuşunun geçici olduğunu , intikam tehlikesinin anılan yemeğin içinde soğumayan lezzetinin vazgeçilmezliğini yine oyunda kadınca özellikte paylaşılmıştır.

Yeni kurulan Ankara tiyatro no:40 topluluğu tarafından oynanan Levent Suner’in yönettiği Miraç Eronat,Kadir Anıl Adıgüzel , Gülizar Oltulu tarafından Haziran ayının son günlerinde yaptığı prömiyerle adı geçen oyun başkent seyircisiyle buluşturulmuş ve aralıksız yaz aylarında turne yaparak perdesini açık tutmaya gayret etmiştir.

Çay Yolu Cüneyt Gökçer Sahnesinde izlediğimiz oyunun canlı müzikleri Zeynep Yüce,Barış Efe Miman,Mehmet San,Ümit Bayraktar tarafından başarıyla seslendirilmiştir.

Yönetmen Levent Suner oyunu egemen erkek toplumlarda zorlu yaşamından sıyrılamayan tanıdık kadın figürü üzerinde traji komik’in daha çok gülen yüzünü yanına alarak ama asal olan sorunu tüm gerçeği ,güncelliği ve acıtan yanıyla seyircisiyle buluşturmayı da ihmal etmeden ,günümüzde iyice kanayan yaramız olan bu gerçeği kadını,kadınlarımıza yönelerek sahneden de ışık tutmayı istemiştir.

Hillary rolünde tiyatro no:40 kurucusu ve Devlet Tiyatrosu Oyuncusu Miraç Eronat performansını beslediği oyunculuk deneyimi,doğallığı ve sahne empatisiyle tüm dikkatleri üzerine alırken, eski eş olmanın ve yılların getirdiği yorgunluğu bedeninin uğradığı biçimsel değişikliğin getirdiği sadakatsizlik üzerinden kadınca mutfak ve yemek becerisi motifi üzerinden sonu etkileyecek temkinli ,kararlı tavrıyla intikam hedefine ulaştıracak en hazırlıklı sempatik ve kostümsel abartılı görüntüsüyle bedenini en iyi şekilde kullanarak oyunda çok bildik konunun akışını başarısıyla taçlandırmıştır .

Kenneth rolüyle genç oyuncu Kadir Anıl Adıgüzel inanılmaz performansı ile Hillary ve Laura arasında keyfi bencilliklerini yemek , cinsellik tercihinde kullanmış, iki ayrı kadına farklı zamanlarda koşuşturmasına şahit olan seyirci, yılların heyecan ve sevgi anlamında bakımsız kalan evliliklerde erkeğin tutumunu başarılı oyunuyla Adıgüzel sahneye taşımış, Laura rolüyle Gülizar Oltulu karıkoca arasında yaşanan boşluklardan yeni heyecan olarak yine genç, güzel ve cazibeli kimliğiyle oyuna yeterince katkıda bulunmuştur.

Oyunda kostüm-makyaj ,dekor ,ışık uygulaması mümkün olduğunca türün özüne uygun tamamlayıcı özelliklerde gerçekleştirilmiş ve doğru örneklerinden Alaylı,Baltacıoğlu,Dündar,Mertal tarafından yola çıkılarak çalışılmıştır.Danslar Ovat imzasını başarıyla taşımış oyuncular ve özellikle Kadir Anıl Adıgüzel ile oyuna katkısı arttırılmıştır.

Reji Asistanı Gökhan Kutum ile Afiş Tasarımında Mustafa Elvan Yüce isimleri çalışmalarıyla ilgimizi çekerken, oyunun yönetmeni tarafından Yasemin Erbulun’a oyunun armağan edilmesi önemli duygusal ayrıntı olarak değerlendirilmiştir.


DOKUNUŞLARIMIZ !
Oyunun süre bakımından iki perde olarak düşünülmesi tekrarların sayısını arttırmış, gerekli budamanın yapılması halinde( 1)saat (20) dakikalık sürede oyunun lezzetini bozmadan tamamlanması ve seyircinin ilk perde oyuncu performansını sonuna kadar bu sürede izleyebilmesi, kostümsel zorluk nedeniyle bedenin kullanıldığı sahnelerde(ME-Hillary) oyuncunun gözle görülür sıkıntısının azaltılması bu kısaltmayla söz konusu olabileceği gibi dans sahnelerinde üç oyuncunun farklı nedenlerle tekrarlarda yaşadığı sıkıntı özellikle Adıgüzel için bu temponun gençliğine rağmen oyunculuk performansını olumsuz etkileyebileceği hissedilmiştir.

Kısacası yazarın oynanmak için değil de okunmak için yazmışçasına çokça satırları seyircinin izlemeyle ilgili performansına ciddi etkide bulunduğu ve oyun süresinin uzamasına ilişkin hem oyuncu hemde seyircide oluşacak sıkıntının giderilmesine uzak kalış oyun genelinde yönetmene en önemli eleştirimiz olmuştur.

Oyunda emeği geçen herkese alkışlarımızın ulaşması dileğimizdir.

FÜSUN AKMEN BALKAYA
Cüneyt Gökçer Sahne/Çay Yolu –Ankara2021

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski